فیلم| همنشینی مسلمانان و مسیحیان، به بهانه صوت قرآنی رفعت
کد خبر: 4139640
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

فیلم| همنشینی مسلمانان و مسیحیان، به بهانه صوت قرآنی رفعت

کارشناسان و نزدیکان محمد رفعت از نقش و تأثیر تلاوت این قاری شهیر مصری در نزدیکی بین شهروندان مسیحی و مسلمان مصری می‌گویند.

به گزارش ایکنا، محمد رفعت، قاری نامدار جهان اسلام 73 سال پیش در چنین روزی نهم ماه مه ۱۹۵۰ میلادی(برابر با امروز، ۱۹ اردیبهشت) درست در روز میلادش در سن ۶۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت، اما نام او به عنوان یکی از ستارگان درخشان آسمان قرائت قرآن کریم در جهان اسلام ثبت شده است.
او در 10 سالگی حافظ قرآن شد پس از آن قواعد قرائت را زیر نظر محمد البغدادی فرا گرفت. او از سن پانزده سالگی قاری سوره کهف در مسجد مصطفی فاضل پاشا قاهره بود.
همچنین در سال ۱۹۳۴ به عنوان اولین قاری در رادیو به تلاوت قرآن پرداخت. وی این وظیفه را تا سال ۱۹۴۲ بر عهده داشت، تا اینکه به علت بیماری حنجره دیگر قادر به ادامه آن نشد. سرانجام شیخ محمد رفعت به سال ۱۹۵۰ بر اثر بیماری حنجره در روز تولدش درگذشت.
در ویدئویی که در ادامه آمده است نصیر شمه، از کارشناسان و لوئیس جریس، موسیقی‌دان برجسته مصری و دو نفر از نوه‌های او در وصف مناقب و تلاوت این استاد می‌گویند.
نصیر شمه: قاريان قرآن نقش بسيار مهمى در جنبش‌‌های مردمی داشتند.
نوه شيخ رفعت: استاد توانست با صوت خود تمام اقشار مردم را مجذوب خود كند.
كارشناس مصری: او قدرت و نیرویی معنوی داشت و توانست كاری کند که هیچ سياستمدار و صاحب قدرت‌ و حزبی نمی‌توانست اینگونه با کلام، مردم و جوانان را مجذوب خود کند.
شمه: او بدون اينكه نقشی سياسى داشته باشد توانست با همین جذبه مردم را به جنبش درآورد. رفعت توانست نقش بسيار بزرگى ایفا کند.
كارشناس مصری: استاد رفعت وقایع تاریخی زیادی را به چشم ديد. دوره مصطفى كامل و حادثه دنشواى و انقلاب 1919 را سپری کرد و در زمان انقلاب 1919، شیخ 35 يا 36 ساله بود.
نصیر شمه: چهره‌های برجسته زیادی هم‌عصر استاد رفعت بودند. اما زمان به فردی نظیر محمد رفعت نیاز داشت تا پازل تکمیل شود. هر چند آن زمان نویسنده، اندیشمند، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس هم بود، افرادی نظیر نجیب محفوظ و زکریا احمد؛ اما به فردی چون محمد رفعت نیاز بود، اگرچه سن او کمی از آنها بیشتر بود.
كارشناس مصری: وقتى به قاهره آمدم ديدم شمار زيادى از مسیحیان قبطى‌ پشت سر او می‌روند و هركجا برود همراه او می‌شوند.
ابراهیم رفعت، نوه استاد: در آن زمان نشست‌هایی به نام انجمن يا مشابه آن منعقد می‌شد كه در آن مسلمان، مسيحى و یهودی کنار هم می‌نشستند تا صوت این قاری شهیر را بشنوند. او نقش نزدیک کردن مردم از ادیان مختلف و پیوند دادنشان به یکدیگر را ایفا می‌كرد.
کارشناس مصری: شیخ محمد نقش ملی برجسته‌ای داشت. با تلاوت خود مسیحیان قبطی‌ و مسلمانان را به هم نزدیک می‌کرد، بیشتر از کاری که سیاستمداران با سخنوری‌های خود یا خوانندگان با آهنگ‌های خود انجام می‌دادند.
نوه استاد رفعت: در اين نشست‌ها از جمله در مسجد مصطفی فاضل پاشا قاهره تاجرها بودند و هر کجا استاد می‌رفت آنجا شلوغ می‌شد. يادم هست مردی مسيحى می‌نشست و صوت تلاوت استاد را ضبط می‌كرد. او هرچند نابينا بود؛ اما نيروى خاصی داشت حتى وقتى قرآن تلاوت می‌كرد چشم‌هايش غرق اشك می‌شد و اين نخستين بارى بود كه خودم با چشم دیدم که گریه می‌کرد. صدايش خيلى سوزناك بود و باعث می‌شد مردم مجذوب او شوند، دنيا در چشم او زيبا بود هرچند او نابينا بود.
انتهای پیام
captcha